Asiakastarina
WebDesign Miia Ylinen
Olen Miia Ylinen. Autan pieniä yrityksiä löytymään ja erottumaan netissä. Teen hakukoneoptimointia ja rakennan nettisivuja yli 20 vuoden kokemuksella. Lisäksi neuvon nettisivuihin ja SEO:n liittyvissä asioissa yrittäjiä, jotka haluavat itse päivittää ja kehittää sivujaan entistä tehokkaammiksi. Tavoitteeni on, että pienikin yrittäjä saa suuren hyödyn nettisivuistaan!
Perustin yritykseni jo 2004. Aloitin juuri sopivaan aikaan, kun pienet yritykset olivat suunnittelemassa ensimmäisten sivujensa perustamista. Itse asiassa ensimmäinen asiakas oli jo odottamassa ennen kuin sain firman paperit kuntoon. Kuvasin, kirjoitin, koostin ja koodasin sivuja monelle eri alalle – sittemmin päädyin toteuttamaan sivut aina WordPressillä. Nyt kokemusta on sadoista, sadoista projekteista – ei pysty enää laskemaan. Silti jokainen asiakas on yhtä tärkeä. Monen kanssa yhteistyö on jatkunut ensimmäisten sivujen rakentamisen jälkeen niiden kehittämiseen ja hakukoneoptimointiin.
Kokemuksia laskutusohjelmista
Laskutusta olen hoitanut monella tapaa. Aluksi käytin omatekemiäni Excel-pohjia. Ne olivat hienoja ja 100% muokattavia, mutta eihän se ollut kätevää. Vuosien varrella kokeilin erilaisia laskutusohjelmia, joista moni oli sellainen omalle koneelle asennettava. Hoidin myös mm. tiekunnan ja ratsastusseuran kirjanpitoa ja laskutusta, ja niiden kanssa tuli käytettyä monenmoisia ohjelmia. Jotkut ohjelmat ajoivat hyvin asiansa. Tein laskun, jonka tulostin kahtena kappaleena. Toisen laitoin kuoreen ja liimasin postimerkin ja toisen laitoin kansioon kirjanpitoa varten. Muistan, että tämä papereiden pyörittely vei paljon aikaa.
Verkkolaskutus nopeutti laskutusta huomattavasti, mutta ongelmana oli sopivan ohjelman löytäminen. Ainakaan ennen vanhaan ei ohjelmien suunnittelussa mietitty käyttäjää, vaan ominaisuuksia. Ja yrityskaupan myötä moni toimiva ohjelma joko ajetaan alas, tai nostetaan sen hinta moninkertaiseksi. Täytyi taas lähteä etsimään sitä oikeaa, vaikka yrittäjällä ei ole ylimääräistä aikaa kokeiluihin.
Laskupiste sopii pienelle yritykselle
Vuonna 2020 löysin Laskupisteen ja aluksi epäilytti kauheasti: Onko ihan varma, ettei siitäkin tule yhtäkkiä jotakin älytöntä kuukausimaksua tai lisäkulua? Onko todella niin, että jos en laskuta, niin ei tarvitse maksaakaan? Ihanko oikeasti asiakkaan kysymyksiin vastataan? Vaikutti aivan liian hyvältä ollakseen totta.
Nyt kun olen vuosia käyttänyt Laskupistettä, se on osoittautunut ihan huipuksi. Jopa asiakaspalvelu auttaa ja nopeasti. Tosin ei ole tarvinnut kuin kerran kysyä jotain – kaikki on toiminut ongelmitta. Vaikka Laskupiste on hyvin monipuolinen, se sopii myös pienelle yritykselle sekä ominaisuuksien että hinnoittelun puolesta. Laskupiste sopisi hyvin sivutoimisellekin yrittäjälle – silloinkin, jos laskuja kertyy vuodessa vain yksi tai muutama.
Laskupiste toimii kuten pitääkin
Itselleni tärkeää laskutusohjelman valinnassa on helppokäyttöisyys. Ei tarvitse etsiä toimintoja eikä näpytellä turhia – ei muuta kuin valitaan asiakasrekisteristä vastaanottaja ja merkataan laskutusperuste ja hinta. Edes alvia ei tarvitse muistaa erikseen lisätä, niin kuin joissakin ohjelmissa. Kaikkia mahdollisia tietoja on helppo tarvittaessa muokata ja sitten vaan pari klikkausta ja lasku lähtee. Laskun saa tehtyä minuutissa. Lokista näkee, että se on lähtenyt ja saapunut perille.
Monelle yrittäjälle on tärkeää, että laskutusohjelmalla saa tehtyä sujuvasti yhtä ja toista. Minä puolestani en käytä laskutusohjelmaa muuhun kuin laskuttamiseen ja arvostan sitä, että käyttöliittymään ei ole tullut mitään hankaloittavia uudistuksia. Vaikka Laskupiste on kehittynyt vuosien varrella hyvin monipuoliseksi, itselleni on tärkeää, että minun ei tarvitse käyttää mitään muuta kuin sitä mitä itse tarvitsen. Eikä tarvitse maksaa sellaisista ominaisuuksista, joita ei itse käytä. Yhteenvetona: Laskupisteen kautta laskuttaminen on helppoa, nopeaa ja edullista.