Suurin versiopäivityksemme sitten viime toukokuun 10 version sai tänään päivänvalonsa. Isoimpina uusina ominaisuuksina ovat ostolaskujen maksaminen pankkiyhteyden kautta, yhteyshenkilöt yritysasiakkaille sekä työkalu asiakastietojen automaattiseen päivittämiseen Netboxin yrityshakemistosta.
Uusi versio toi muutoksia myös postitusten hinnoitteluun. Näistä sekä muista uusista ominaisuuksista, muutoksista ja bugikorjauksista löydät tietoa alta.
Hinnoittelumuutokset
- Posti on nostanut hintojaan kolmeen otteeseen (viimeksi 1.1.2022) sen jälkeen, kun Laskupisteen postitusten hintoja on viimeksi (30.3.2020) tarkistettu. Tämän takia joudumme nostamaan omia hintojamme kirjetyypistä riippuen 0,1 – 0,16 € / kpl. Economy-kirjeiden hinta on jatkossa alkaen 1,35€ ja Priority-kirjeiden 2,19€. EU-alueen kirjeiden hinta on jatkossa 2,65€ ja muun maailman 2,99€.
- Verkkolaskujen varmuuden ja edullisuuden vuoksi suosittelemme lähettämään laskut verkkolaskuina aina kun se on mahdollista. Posti tulee varmasti nostamaan hintojaan myös jatkossa, mutta verkkolaskujen hinnat ovat Laskupisteessä edulliset myös tulevaisuudessa.
Mobiilisovelluksen uusi versio
- Korjattu uusimmalla Androidilla ollut latautumisongelma
- Testattu toimivuus simulaattorissa Android versioilla 8.1 – 12
- Testattu toimivuus simulaattorissa myös iPhone 8, 11, 12 ja 13 puhelimilla iOS 15.2 versiolla. Tämän lisäksi testattu iPhone 8 iOS 12.0, 13.0 ja 14.0 versioilla.
- Mahdollisuus käyttää laitteelle valmiiksi tallennettua kuvaa tositteena kameralla otettavan lisäksi
- Mahdollisuus muokata otettua tai olemassa ollutta kuvaa ennen sen lisäämistä tositteelle
- Mobiilisovelluksella määritetty verokanta ei tallentunut tositteelle
Uudet ominaisuudet
- Ostolaskujen maksaminen pankkiyhteyden kautta – lisätietoa tukisivustoltamme
- Hyväksytty tilassa olevan ostolaskun voi maksaa pankkiyhteyden kautta valitsemalla ostolaskusivulla Maksa – Maksa pankkiyhteydellä
- Maksuaineistot siirretään pankkiin tunnin välein. Maksut lähtevät kuitenkin pankkiin vasta ostolaskulle asetettuna maksupäivänä. Maksu on mahdollista peruuttaa niin kauan, kunnes maksu on siirretty pankkiin.
- Ostolaskun tilana on ”Odottaa siirtoa pankkiin” niin kauan kunnes maksuaineisto on siirretty pankkiin. Tämän jälkeen tilaksi muuttuu ”Siirretty pankkiin”, eikä maksua ole enää mahdollista peruuttaa.
- Jos pankki hylkää maksuaineiston (esim. väärän vastaanottajan tilinumeron takia tai jos tilillä ei ole ollut katetta), tulee tästä tieto Laskupisteeseen ja siitä lähetetään myös sähköpostilla ilmoitus maksusuorituksen luoneelle käyttäjälle. Laskun tila muuttuu tällöin automaattisesti takaisin tilaan Hyväksytty, jolloin lasku on mahdollista laittaa maksuun uudelleeen, kun virhetilanne on ensin korjattu.
- Ostolasku merkitään maksetuksi, kun pankista tulee kuittaus maksetusta suorituksesta tai jos pankkiyhteyden kautta haettu tiliote sisältää ko. suorituksen
- Pankkiin siirretyillä suorituksilla maksuaineiston tilana voi olla jokin seuraavista
- Tyhjä = Maksuaineisto on juuri siirretty pankkiin, eikä siitä ole saatu vielä ensimmäistä kuittausta pankilta
- Tarkistettu = Aineisto on teknisesti oikeanmuotoinen
- Hyväksytty = Aineisto on hyväksytty jatkokäsittelyyn (menee maksuun kunhan tilillä on katetta veloitushetkellä)
- Maksettu = Maksu on veloitettu tililtä
- Hylätty = Aineisto on ollut viallista (esim. väärä tilinumero) tai tilillä ei ole ollut katetta maksua varten
- Odottaa katetta = Maksu odottaa katetta, jotta se voitaisiin veloittaa tililtä
- Rajoitukset maksuille
- Ainoastaan kotimaiset viitenumeron sisältävät maksut
- Ainoastaan yritysten lähettämät laskut (toimittajalle pitää olla määritetty Y-tunnus)
- Ostolaskujen maksaminen on alkuvaiheessa käytössä kahdessa (käyttäjiemme keskuudessa) ylivoimaisesti suosituimmassa pankissa, eli Nordeassa ja Osuuspankissa
- Jos teillä on tarvetta muulle pankille, olettehan yhteydessä asiakaspalveluumme
- Ostolaskujen merkitseminen maksetuksi pankin tiliotteen avulla (jos ostolaskua ei ole maksettu Laskupisteen kautta)
- Jos ostolasku on maksettu pankkitililtä, jolle haetaan pankkiyhteyden kautta tiliotteita, asetetaan se automaattisesti maksetuksi samassa yhteydessä kun maksusuorituksen sisältävä tiliote haetaan pankista
- Ostolasku tunnistetaan viitenumeron, summan ja saajan tilinumeron perusteella. Jos nämä ovat olleet samat useammalla laskulla, niin tällöin haetaan maksamattomista laskuista se, jonka eräpäivä on ollut lähimpänä maksupäivää.
- Yhteyshenkilöt asiakas- ja toimittajayrityksille
- Yhteyshenkilöt näytetään liikekumppani-sivulla sekä Liikekumppanit-osiossa omalla Yhteyshenkilöt-välilehdellä
- Yhteyshenkilölle voi määrittää nimen, yrityksen, tehtävänimikkeen, puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen sekä lisätietoja
- Laskulle, tarjoukselle tms. pystyi aiemmin antamaan (kirjoittamaan) asiakkaan yhteyshenkilön nimen
- Jatkossa sen voi joko kirjoittaa tai valita asiakkaalle lisätyistä yhteyshenkilöistä
- Uuden yhteyshenkilön voi myös lisätä valinta-komponentista käsin
- Kirjoitettu tai valittu yhteyshenkilö näytetään laskuilla, tarjouksilla tms. Asiakkaan yhteyshenkilö -kentässä
- Sähköpostin lähetyksessä oletussähköpostiosoitteina ovat sekä mahdollisen yhteyshenkilön että asiakkaan sähköpostiosoitteet, jos ne vain on määritetty.
- Ostolaskuille voidaan määrittää samaan tapaan toimittajan yhteyshenkilö
- Asiakastietojen automaattinen päivitys
- Uusi työkalu, jolla voi päivittää kaikkien yritysasiakkaiden tiedot Netboxin yrityshakemistosta
- Työkalu löytyy kohdasta Liikekumppanit – Lisätoiminnot – Päivitä asiakastiedot
- Työkalussa voi valita halutaanko päivittää Laskupisteessä
- Vain puuttuvat kentät
- Puuttuvat kentät ja verkkolaskutiedot
- Puuttuvat kentät, verkkolaskutiedot ja osoitetiedot
- Kaikki kentät – tällöin päivitetään mm. nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, jos ne ovat Netboxilla erit kuin käyttäjätilillänne. Ko. vaihtoehtoa tulee käyttää vain harkitusti, sillä päivitystä ei ole mahdollista peruuttaa.
- Työkalu vaatii Ultra-tason käyttöoikeuden
- Jos Ultra-tasoa ei ole testannut aiemmin, sitä voi testata viikon ilman lisämaksua (esim. koittamalla avata jonkin Ultra-tasoa vaativan toiminnon)
- Työkalu suorittaa päivitykset tausta-ajona
- Kun päivitys on valmistunut, lähetetään tästä sähköpostilla tieto ajon aloittaneen käyttäjän sähköpostiosoitteeseen
- Lisätty sisäinen viite -kenttä laskulle
- Toimii samaan tapaan kuin tarjouksella, eli ko. kenttä on tarkoitettu vain sisäiseen käyttöön, eikä sitä näytetä laskulla
- Näytetään laskusivun lisäksi Laskut-välilehden listauksessa
- Tarjoukselle lisätty sisäinen viite kopioituu laskulle, kun lasku luodaan tarjouksesta
- Laskuille, tarjouksille yms. on mahdollista lisätä väli/kuvaus-rivejä normaalien laskurivien väliin
- Kuvausrivin voi lisätä laskurivin oikean reunan Toiminnot-ikonista valitsemalla ylimmän (Lisää kuvausrivi) ikonin
- Ko. rivit näytetään sekä PDF-tiedostoissa että laskujen yhteydessä myös verkkolaskuaineistossa (RowFreeText-kentissä)
- Asetuksiin mahdollista määrittää mihin sähköpostiosoitteisiin notifikaattisähköpostit lähetetään
- Ostolaskun vastaanotosta
- Yleisistä ilmoituksista, kuten sähköposti- tai tekstiviestilähetyksen epäonnistumisesta
- Tilausvahvistuksen voi jatkossa tulostaa tai lähettää myös avoimesta laskusta
- Normaali käyttötapaus on, että luodaan ensin tarjous, siitä tilausvahvistus ja lopuksi lasku. Joissain tapauksissa ei välttämättä haluta luoda tarjousta ollenkaan vaan ainoastaan tilausvahvistus. Tätä varten on nyt toteutettu ominaisuus, jolla avoimesta laskusta voi luoda tilausvahvistuksen. Kiitokset Andersille toteutuksen sponsoroinnista!
- Tilausvahvistus toimii tällöin samaan tapaan kuin lähete, eli jos sen vain tulostaa, se ei tallennu järjestelmään, mutta jos sen lähettää (tai tulostaa Lähetä-toiminnon kautta), niin kopio siitä on ladattavissa ko. laskun Lähetystiedot-välilehdeltä.
- Laskujen tulostus taustalla
- Jos tulostaa yli 10 laskua kerrallaan, tulostetaan ne jatkossa tausta-ajona. Tämä tarkoittaa, että selain ei jää odottamaan tulosteen valmistumista vaan sen valmistumisesta ilmoitetaan tulostuksen aloittaneelle käyttäjälle.
- Lähetetyssä sähköpostissa on linkki, josta tulosteen saa ladattua kuukauden ajan tulostuspäivästä, jonka jälkeen tuloste poistetaan palvelimilta
- Muutoksen avulla olemme voineet kasvattaa kerralla tulostettavien laskujen määrän Standard-tasolla 50:en ja Pro-tasolla 100:an
- Myös tulostettaessa ryhmälaskua, maksimilaskumäärää on kasvatettu 50 -> 100
- Jos tulostaa yli 10 laskua kerrallaan, tulostetaan ne jatkossa tausta-ajona. Tämä tarkoittaa, että selain ei jää odottamaan tulosteen valmistumista vaan sen valmistumisesta ilmoitetaan tulostuksen aloittaneelle käyttäjälle.
Muutokset
- Ostolaskun maksaminen -ikkunassa voi jatkossa valita erä/maksupäivän
- Kun lasku merkitään maksetuksi ”Merkitse maksetuksi” -toiminnon kautta, erä/maksupäivä voi olla joko tulevaisuudessa tai menneisyydessä
- Kun lasku merkitään maksetuksi ”Maksa pankkiyhteydellä” -toiminnon kautta, erä/maksupäivä voi olla ainoastaan tulevaisuudessa (tai nykyinen päivä), mutta ei menneisyydessä
- Tarjoukset-listauksessa näytetään jatkossa myös tarjouksen lisääjä
- Ainoastaan, jos yrityksellä on useampi kuin yksi käyttäjä
- Asiakkaiden ja tuotteiden csv-tuontia muutettu siten, ettei vahingossa ole mahdollisuutta aloittaa tuontia samaan aikaan useampaan kertaan, joka saattoi aiheuttaa ongelmia tuonnin yhteydessä
- Samalla muutettu ko. toiminnot asynkronisiksi, tarkoittaen ettei selain jää odottamaan pyynnön suoritusta vaan kertoo, että toiminto aloitettiin ja kun se valmistuu, lähetetään tästä sähköpostilla tieto käyttäjän sähköpostiosoitteeseen
- Toiminnot suoritetaan tausta-ajona ja riippuen tiedoston koosta/rivimäärästä, voi ajossa kestää jopa yli tunnin. Jokainen rivi käsitellään erikseen, jolloin uusia/päivitettyjä tuotteita/asiakkaita ilmaantuu näkyviin, aina kun selainikkunan päivittää
- Toimintalogiikkaa on muutettu samalla, ja jatkossa vaikka jonkin yksittäisen rivin tuonti ei onnistuisi, niin vain se jää tuomatta, mutta muut rivit tallennetaan normaalisti. Sähköpostissa kerrotaan kuinka monen asiakkaan/tuotteen tiedot tuotiin onnistuneesti ja jos oli epäonnistumisia, minkä asiakkaiden/tuotteiden tietojen tuonti ei onnistunut.
- Tiedoston maksimikokoa on kasvatettu puolella 0,5 Mt -> 1 Mt ja maksimirivimäärää viisinkertaiseksi 1000 -> 5000
- Samalla muutettu ko. toiminnot asynkronisiksi, tarkoittaen ettei selain jää odottamaan pyynnön suoritusta vaan kertoo, että toiminto aloitettiin ja kun se valmistuu, lähetetään tästä sähköpostilla tieto käyttäjän sähköpostiosoitteeseen
- Asiakkaiden csv-tuontiin on tuotu mahdollisuus tuoda myös asiakkaan kieli (fi, sv, en). Jos kieltä ei ole annettu käytetään kielenä suomea (fi).
- Asiakaslistaukseen on tuotu uutena sarakkeena kieli. Ko. sarake on oletuksena piilotettuna, mutta sen saa näkyviin valitsemalla Taulukko – Näytä – Kieli
- Muutettu tuotteiden csv-tuontia siten, että jatkossa tuotteita on mahdollista päivittää tuomatta tietoa siitä onko tuotteelle määritetty hinta verollinen vai veroton. Jos ko. tietoa ei tuoda csv-tiedostossa, niin tällöin olemassa olevilla tuotteilla käytetään tuotteelle aiemmin tallennettua tietoa. Uusien tuotteiden hinta asetetaan tällöin verolliseksi hinnaksi, kuten aiemminkin.
- Jos lasku on luotu toistuvasta laskusta, voi laskusivulta jatkossa avata toistuvan laskun Lisätoiminnot-valikon kautta
- Samalla on estetty, ettei toistuvasta laskusta luodusta laskusta voi luoda enää uutta toistuvaa laskua
- Pro-tason testijakson pituutta on lyhennetty kuukaudesta kahteen viikkoon
- Jos teillä on tarvetta pidemmälle Pro-tason testijaksolle, olettehan yhteydessä asiakaspalveluumme testijaksonne päätyttyä
- Jos Basic-tasolla on maksamaton maksu, ilmoitetaan tästä oikean yläkulman ikonin lisäksi myös palvelun etusivulla, ja samalla kerrotaan ettei uusien laskujen tms. luonti ole mahdollista ennen maksun suorittamista
- Asiakkaan/toimittajan/asiakasryhmän tms. valintaikkunassa kursori asetetaan jatkossa automaattisesti hakukenttään, jolloin vältytään yhdeltä hiiren klikkaukselta, kun kenttään voi kirjoittaa suoraan
- Laskun toimituspäivää voi jatkossa muokata pelkillä lukuoikeuksilla, jolloin toimituksesta vastaavalla henkilöllä ei tarvitse olla muokkaus-oikeutta koko Tulot-osioon, jotta voi asettaa toimituspäivän.
- Muutettu lähetteen englannin- ja ruotsinkieliset käännökset
- Referral -> Dispatch list
- Remiss -> Forsedel
- Muutettu rahtikirjan kopiointi toimimaan, kuten esim. laskuilla, eli että uuden rahtikirjan tietoja pääsee muokkaamaan ennen sen tallennusta
Bugikorjaukset
- Jos tarjouksen jakoi useampaan osaan ja vaihtoi osien kokoa, ei laskujen luonti onnistunut kaikissa tilanteissa
- Rahtikirjan lähettäjäksi, vastaanottajaksi ja kuljettajaksi pystyi valitsemaan ainoastaan asiakas-roolin omaavan liikekumppanin. Jatkossa voi valita myös pelkän toimittaja-roolin omaavan liikekumppanin.
- Jos kopioi laskun, jolle oli valinnut toiminimen, ei toiminimi tieto kopioitunut automaattisesti uudelle laskulle
- Oletustoiminimi ei tullut automaattisesti näkyviin laskun tms. muokkaus-ikkunassa, vaikkakin se asetettiin laskulle
- Jos tuotteen tarkenteeksi oli valinnut päivämäärän ja oletusarvoksi ”Laskun tms. päivä”, niin tällöin ko. tuotetta ei voinut lisätä toistuvalle laskulle. Jatkossa ko. tapauksessa tarkenteeksi asetetaan ensisijaisesti ensimmäisen/seuraavan laskun luontipäivä, jos se on määritetty ja toissijaisesti nykyinen päivä.
Muuta
- Nopeutettu useita tietokantahakuja, mm. myyntireskontra, toistuvat laskut sekä laskuihin liittyvät raportit
- Päivitys sisältää laajoja muutoksia koodin ja tietokantahakujen rakenteeseen ja vaikka olemme pyrkineet testaamaan uutta versiota kattavasti, on ohjelmaan saattanut jäädä joitain bugeja. Tämän takia pyydämmekin teitä ilmoittamaan saman tien, jos huomaatte ettei jokin asia toimi kuten pitäisi.