Laskupiste on päivitetty uuteen 12.5.2 versioon, jossa isoimpana muutoksena on siirtyminen Laskupisteen omaan maksuvalvontaan kukkaron miinussaldoista lähetettyjen laskujen osalta. Näihin liittyen on tehty myös muutoksia käyttöehtoihimme. Uudessa versiossa lisäsimme myös tuen muutamalla tuntemattomammalle verkkolaskuoperaattorille sekä teimme useamman bugikorjauksen.

 

Siirtyminen omaan maksuvalvontaan (Laskupisteen lähettämien laskujen osalta)

  • Laskupiste alkaa itsekin käyttämään palveluun kehittyjä automaattisia muistutuksia ja samalla siirrymme pois Certumin maksuvalvonnasta
    • Kun laskut lähetettiin aiemmin Certumin maksuvalvonnan kautta, ensimmäisessä maksumuistutuksessa oli 12€ kulu ja toisessa 50€. Jatkossa myös toisessa muistutuksessa on 12€ kulu.
    • Jatkossa lähetämme automaattisesti ystävälliset tekstiviestimuistutukset lähettämämme laskun eräpäivänä sekä neljä päivää eräpäivän jälkeen
      1. maksumuistutus (maksullinen) lähetetään kahdeksan päivää eräpäivän jälkeen
      1. maksumuistutus (maksullinen) lähetetään 18 päivää eräpäivän jälkeen
    • Sähköposti, tilin lukittumisesta, lähetetään 24 päivää eräpäivän jälkeen
      • Sähköpostissa kerrotaan tilin lukittumisesta sekä 50€:n avausmaksusta
    • Tili lukitaan automaattisesti 30 päivää eräpäivän jälkeen
      • Käyttöliittymästä pääsee tällöin käsiksi ainoastaan ostolaskuihin
      • Tilin lukituksen saa purettua maksamalla avoinna olevan laskun sekä 50€ avausmaksun palvelun kautta
    • Jos laskua ei vieläkään ole maksettu, lähetetään se perintään 35 päivää eräpäivän jälkeen
      • Kun lasku on lähetetty Certumille perintään, sitä ei ole mahdollista maksaa enää palvelumme kautta, vaan teidän tulee maksaa Certumin lähettämä perintälasku, ja kun se kirjautuu tilillemme, teidän on tämän jälkeen mahdollista avata käyttäjätili maksamalla tilin avausmaksu palvelussamme.
    • Jos teillä on Certumin maksuvalvonta itsellänne käytössä, voitte jatkaa sen käyttöä normaalisti. Halutessanne teidän on mahdollista ottaa käyttöön Laskupisteen automaattiset muistutukset. Nämä löytyvät palvelussa kohdasta Asetukset – Maksumuistutukset ja ne on mahdollista ottaa käyttöön myös laskun luonnin yhteydessä.
  • Laskupisteen lähettämät laskut ovat jatkossa ladattavissa suoraan palvelusta, kohdasta Omat tiedot – Kukkaro – Laskut. Laskuista on aina ladattavissa viimeisin versio, eli jos laskusta on jo lähetetty maksumuistutus, palvelusta ei enää pysty lataamaan alkuperäistä laskua, vaan ainoastaan tämän maksumuistutuksen, joka tulee maksaa.
    • Huomaa, että palvelun kautta ei ole mahdollista ladata tai maksaa Certumin maksuvalvonnan kautta lähetettyjä laskuja, eli sen kautta pääsee käsiksi vain Laskupisteen 31.3.2023 jälkeen lähettämiin laskuihin
    • Lasku on mahdollista maksaa Paytrailin kautta suoraan palvelussamme, jolloin se kirjautuu saman tien maksetuksi, eikä vasta kun tilisiirron mukainen maksu on kirjautunut tilillemme
    • Jos on maksamattomia laskuja, näistä on tieto ylämenussa (kello-ikonin alla)
      • Jos lasku on erääntynyt yli neljä päivää sitten, näkyy lasku maksamattomana koko ajan palvelun yläosassa, kunnes se on maksettu

Muutokset

  • Olemme tehneet pieniä muutoksia käyttöehtoihimme sekä lisänneet maksamiseen liittyviä käyttöehtoja. Muutoksissa on painotettu, että palvelu on tarkoitettu ainoastaan y-tunnuksen omaaville tahoille. Lisäyksissä on mm. kuvattu kukkaron toimintaa, miinussaldon laskutusta sekä missä tilanteissa käyttäjätili voidaan lukita.
  • Jos automaattiset muistutukset eivät ole vielä käytössä, uuden laskun hyväksymissivulle on lisätty valinta, jonka kautta ne on mahdollista ottaa käyttöön
  • Lisätty tuki puuttuneille harvinaisemmille verkkolaskuoperaattoreille, kuten Lexmark Expert Systems AB

Bugikorjaukset

  • Jos oli valinnut asetuksista ”Näytä tuotehaussa myyntihinnan sijaan ostohinta tuotteen nimen perässä”, se ei kuitenkaan näkynyt laskun luonnissa tuotteen nimen perässä.
  • Jos taulukossa valitsi Taulukko – Näytä tai Vie, niin tämän jälkeen esim. päivämäärän valinta tai mikään muukaan toiminto, joka päivitti taulukkoa ei toiminut ennen kuin sivulle palasi takaisin. Kiitokset Andersille ongelman raportoinnista!
  • Kokonaisostot -raportin vieminen PDF-tiedostoksi (Taulukko – Vie – PDF) ei toiminut. Kiitokset Samille ongelman raportoinnista!
  • Jos laskuriville oli lisätty pitkän nimen omaava tuote/nimike, sitä (ensimmäistä kertaa) muokatessa koko nimi ei näkynyt kerralla. Vasta, kun kenttään kirjoitti, kenttä leveni tekstin pituiseksi. Jatkossa se aukeaa suoraan oikean levyisenä. Kiitokset Andersille ongelman raportoinnista!
  • Jos koitti lähettää tarjouksen sähköpostilla ilman, että kukkarossa oli rahaa tai miinussaldon laskutus oli käytössä, aiheutui tästä yleinen virhe. Jatkossa käyttäjälle kerrotaan, miksi sähköpostia ei voi lähettää.
  • Järjestelmä saattoi lähettää sähköpostiviestin päättyvästä tai päättyneestä käyttöoikeudesta, vaikka käyttöoikeutta olikin jatkanut toisella tasolla. Kiitokset Kristiinalle ongelman raportoinnista!