Suurin versiopäivityksemme sitten 12 version sai tänään päivänvalonsa. Isoimpina uusina ominaisuuksina ovat palkanlaskenta sekä ostolaskuihin tehdyt lukuisat parannukset, kuten kaksivaiheinen hyväksyntä ja ostolaskujen maksumuistutusten vastaanotto. Muita uusia ominaisuuksia ovat mm. hyvityskuitit, yksittäisten asiakastietojen päivitys Netboxin yrityshakemistosta sekä toistaiseksi voimassa oleva tarjous.
Uudessa versiossa myös poistettiin saamamme palautteen takia sähköpostien maksut tarjousten, tilausvahvistusten, ostotilausten sekä lähetteiden osalta ja laskujen osalta hintoja tiputettiin 20%:a. Samalla loimme uudet, entistäkin edullisemmat, sisäiset verkkolaskut. Postitusten hintoihin tuli jälleen korotuksia Postin nostamien hintojen takia. Tästä lisätietoa.
Näistä sekä muista uusista ominaisuuksista, muutoksista ja bugikorjauksista löydät tietoa alta.
Palkanlaskenta
- Voitte nyt laskea ja maksaa yrityksenne palkat suoraan palvelustamme käsin. Palkkaus.fi -palvelun palkanlaskentatoiminnallisuus on integroitu palvelumme käyttöliittymään.
- Palkan sekä siihen liittyvien muiden maksujen maksaminen tapahtuu Laskupisteen kautta
- Palkat maksetaan uuden palkkareskontran kautta, joka löytyy Taloushallinto-osiosta
- Muut maksut maksetaan normaaliin tapaan ostoreskontran kautta
- Kun luotte palkkalaskelman ja painatte Maksa-nappia niin max. viiden minuutin kuluttua siitä, luotu palkkalasku löytyy palkkareskontrasta
- Ko. laskuja ei voi muokata Laskupisteessä, joten jos laskulle on tullut väärät tiedot, tulee se poistaa, jonka jälkeen maksu merkitään epäonnistuneeksi Palkkaus.fi -palvelun puolelle, jossa voi sitten luoda uuden palkan korjatuilla tiedoilla.
- Palkanmaksu maksaa 12€ per maksettu palkka
- Lisätietoa tukisivustoltamme
Uudet ominaisuudet
- Hyvityskuitin luominen kuitista samaan tapaan kuin hyvityslaskun luonti laskusta
- Ostotilaukset lisätty yhteyshenkilösivulle omana välilehtenään samaan tapaan kuin mm. laskut ja ostolaskut
- Ostolaskujen kaksivaiheinen hyväksyntä
- Asetukset – Ostolaskut -kohdassa on mahdollista määrittää toinen oletushyväksyjä, jolloin ostolasku tulee hyväksyä kummankin toimesta. Ensimmäisen hyväksyjän tulee hyväksyä ostolasku ensin, jonka jälkeen toinen hyväksyjä voi hyväksyä sen lopullisesti maksamista varten.
- Asetuksissa olevat hyväksyjät asetetaan oletuksena uusille ostolaskuille, mutta ne on mahdollista tarvittaessa muuttaa ostolaskusivulla
- Usean ostolaskun hyväksyminen kerralla
- Onnistuu Ostoreskontra-välilehdeltä valitsemalla Taulukko – Valitse useita – valitse halutut avoimet ostolaskut – Joukkotoiminnot – Hyväksy
- Vaatii vähintään Pro-tason tilauksen
- Uusi Ostot kululajeittain -raportti
- Jos laskuriville ei ole määritetty kululajia, näkyvät nämä rivit yhteen laskettuna omalla ”Ei kululajia” rivillään
- Ostolaskujen maksumuistutukset
- Verkkolaskuina lähetettävät maksumuistutukset on vielä verrattain uusi asia ja ne on perinteisesti otettu vastaan aina uusina laskuina. Verkkolaskufoorumin toiveena on saada ohjelmistot tukemaan maksumuistutuksia siten, että niistä ei luoda uutta laskua, vaan muistutustiedot lisätään alkuperäiselle laskulle. Ko. logiikka on nyt toteutettu Laskupisteeseen ja aina kun mahdollista, uutta laskua ei luoda, vaan muutetaan olemassa oleva maksumuistus-tilaan sekä lisätään sille muistutuskulut.
- Jotta ko. logiikka toimii, tulee lähettävän pään merkitä verkkolaskuaineisto maksumuistutukseksi, laskun lähettäjän tulee olla sama ja sen tulee joko sisältää alkuperäinen laskun numero tai se tulee lähettää samalla numerolla.
- Koska muistutuskuluille ja viivästyskorolle ei ole omaa erillistä paikkaansa, pyritään ne hakemaan normaaleilta laskun riveiltä. Jos rivit eivät sisällä tiettyjä sanoja, ei mäppäystä voida tehdä automaattisesti, vaan käyttäjän tulee tällöin itse muokata muistutuskulut oikeiksi (katsomalla ne laskun kuvasta)
- Asiakkaiden päivitystyökalun avulla voi jatkossa päivittää myös vain valittujen asiakkaiden tiedot Netboxin yrityshakemistosta
- Taulukko – Valitse useita – valitse halutut – Joukkotoiminnot – Päivitä asiakastiedot
- Toistaiseksi voimassa oleva tarjous
- Jos tarjouksen päättymispäivän jättää tyhjäksi, tulostuu tarjouksen voimassaoloaika-otsikon alle ”Toistaiseksi”
- Ensimmäisenä, kyselytutkimuksesta saaduista ideoista, toteutimme taulukoiden näyttörivien oletusarvon määrittämisen yritys/käyttäjäkohtaisesti asetuksissa (Asetukset – Yleiset). Jotta uudet arvot otetaan käyttöön vanhassa selaimessa, tulee selaimen paikallinen muisti tyhjentää. Ohjeet siihen löydät tästä linkistä.
- Laskuluonnosten yhdistäminen yhdeksi laskuksi
- Useita saman asiakkaan laskuluonnoksia on mahdollista yhdistää yhdeksi laskuksi. Tällöin vanhempien luonnosten laskurivit kopioidaan uusimmalle luonnokselle, jolta tulee laskun muut tiedot. Liitetyt luonnokset poistetaan järjestelmästä.
Muutokset
- Käyttäjätutkimuksemme kautta saamamme palautteen takia, muutimme tarjousten, tilausvahvistusten, ostotilausten ja lähetteiden sähköpostilähetyksen takaisin maksuttomaksi. Laskujen sähköpostilähetys pysyy maksullisena, mutta alensimme sen hintoja 20%.
- Jos laskurivi oli määritetty ilmaiseksi, ei sitä otettu mukaan kokonaiskatteen laskentaan, vaikka laskuriville oli määritetty ostohinta. Jatkossa tällaisessa tapauksessa laskurivin kateprosenttina näytetään -100% ja kokonaiskatetta se vähentää ostohinnan (ostohinta + yksikkökustannus) verran. Eli esim. jos ostohinta ja yksikkökustannus on yhteensä 10€ ja jos myyntihinnaksi määritetään 0€, ko. rivin kateprosentiksi tulee -100% ja se vähentää laskun kokonaiskatetta 10€:n verran.
- Verkkolaskut, jotka lähetetään asiakkaalle, joka ottaa verkkolaskut vastaan Laskupisteeseen, lähetetään jatkossa palvelun sisäisinä verkkolaskuina
- Sisäiset verkkolaskut ovat 0,2€ normaaleita verkkolaskuja edullisempia. Tämä koskee sekä verkkolaskun lähetystä että vastaanottamista, jolloin sisäinen verkkolasku on aiempaa edullisempi sekä laskun lähettäjälle että vastaanottajalle.
- Aiemmin verkkolaskuoperaattoriltamme ei tullut tietoa näiden (operaattorin sisäisten verkkolaskujen) onnistumisesta, mutta jatkossa tieto tulee saman tien näkyviin Lähetystiedot-välilehdelle.
- Palvelun vasen menu on muutettu osittain kaksitasoiseksi, luomalla loogisia kokonaisuuksia (esim. Työnhallinta), jotta sen (kerralla näkyvää) pituutta on saatu lyhennettyä
- Jos EU:n ALV-rekisterin rajapinta oli alhaalla, ei asiakkaan ALV-numeron tarkistusta voitu tehdä ja tällöin ALV-numeron omaavaa asiakasta ei voinut luoda. Jatkossa ko. tapauksessa tarkistetaan ALV-numeroa Netboxin yrityshakemistosta.
- Toistuvan ja erityisesti ajastetun laskun (= toistuva lasku, josta luodaan vain yksi lasku) luontia selkeytetty
- Jos haluaa, että luodaan vain yksi ajastettu lasku, tulee ottaa ruksi pois kohdasta ”Voimassa toistaiseksi” ja asettaa numero yksi, kohtaan Toista x kertaa. Tällöin myös ensimmäinen toisto -kenttä on piilotettu, koska laskusta luodaan lasku ainoastaan ”Ensimmäinen lasku” -päivämäärän mukaisesti.
- Jos haluaa luoda kaksi laskua, niin tällöin ”Voimassa toistaiseksi” -kenttään asetetaan numero kaksi. Tällöin myös ”Ensimmäinen toisto” -kenttä tulee näkyviin ja siinä voi määrittää kuinka kauan ”Ensimmäinen lasku” -päivämäärän jälkeen toinen lasku luodaan.
- Jos haluaa luoda kolme tai enemmän (mutta ei kuitenkaan jatkuva laskutus), niin tällöin ”Voimassa toistaiseksi” -kenttään asetetaan haluttu numero. Tällöin myös ”Seuraavat toistot” -kenttä tulee näkyviin, jolloin siinä määritetään toistot ensimmäisten kahden laskun jälkeen.
- Tekstien ja taustavärien kontrastia on kasvatettu, jotta teksti erottuu paremmin myös heikompi näköisille sekä kirkkaassa auringonpaisteessa
Bugikorjaukset
- Mobiilikäytössä haku-kenttä sulkeutui saman tien, jos ei koskettanut sen oikeaa reunaa, jonka jälkeen pääsi kirjoittamaan hakutermin. Jatkossa hakukentässä voi koskettaa mitä kohtaa vain paitsi otsikkoa tai kuvaketta, joista haku-kenttä sulkeutuu kuten aiemmin.
- Verkkolaskua ei voinut aina lähettää Apixin kautta Maventan tai Pageron osoitteisiin, koska palvelu ei tunnistanut Apixin palauttamia tekstimuotoisia operaattoritunnuksia (MAVENTA/PAGERO) vaan ainoastaan numeromuotoisia tunnuksia (003721291126/003723609900). Kiitokset Ismolle ongelman raportoinnista!
- Verkkolaskun virheraportin avaus ei onnistunut kaikilla selaimille vaan näillä sivu näkyi vain tyhjänä. Ongelma johtui siitä, että selain ei osannut avata ladattua XML-tiedostoa. Jatkossa se avataan omaan esikatseluikkunaansa, johon selaimen asetukset eivät vaikuta.
- Tuotevalinta-toiminnossa tuotteiden nimet eivät näkyneet aakkosjärjestyksessä keväällä julkaistun päivityksen jälkeen. Kiitokset Antille ongelman raportoinnista!
Muuta
- Taustapalvelussa on tehty suuria muutoksia, kun suuressa roolissa oleva Spring Boot -kirjasto on päivitetty versiosta 2 -> 3. Samalla Java-ajoympäristön versio on päivitetty versiosta 11 -> 17. Myös käyttöliittymäkirjastot on päivitetty tuttuun tapaansa, jotta sovellus pysyy kaikin tavoin ajantasaisena. Jos huomaat palvelussa mitään ongelmia, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta saamme mahdolliset ongelmat korjattua mahdollisimman pian.