Etkö pääse kirjautumaan palveluumme tai saatko ilmoituksen, että taustajärjestelmään ei saada yhteyttä? Nämä ongelmat johtuvat miltei aina selaimen välimuistiin jääneistä vanhoista tiedoista.

Miksi välimuistissa on vanhoja tietoja?

Laskupiste on toteutettu ns. PWA (Progressive web application) -sovelluksena, jonka vaatimuksena on tallentaa käyttöliittymän tarvitsemat tiedot selaimen välimuistiin. PWA-sovellus mahdollistaa sen asennuksen esim. kännyköihin ja tabletteihin, jolloin Laskupiste on myös mahdollista asentaa näihin.

Olemme tehneet normaalit päivityksemme jo pitkään katkottomina asennuksina, jolloin selain huomaa automaattisesti, kun käyttöliittymä on päivittynyt ja pyytää käyttäjältä lupaa ottaa käyttöliittymän uusi versio käyttöön. Joissain tapauksissa näin ei kuitenkaan tapahdu automaattisesti ja tällöin, jos selainikkunan päivitys ei onnistu lataamaan uusia tietoja, joudutaan turvautumaan selaimen välimuistin tyhjennykseen.

Uuteen versioon on tehty varmistuksia siihen, jos selain ei automaattisesti huomaa käyttöliittymän päivittymistä. Kunhan kaikki saavat uusimman version käyttöönsä, pitäisi näiden ongelmien samalla vähentyä merkittävästi.

Miten korjaan ongelman?

Lopullinen korjaus on palveluumme liittyvien tietojen poisto selaimen välimuistista. Tämä onnistuu sivuiltamme löytyvien ohjeiden avulla. Varmistathan, että valitset aikaväliksi Kaikki, jotta vanhat ongelmia aiheuttavat tiedot poistuvat varmasti välimuistista.

Jos pelkän välimuistin tyhjennys ei vielä ratkaise ongelmaa, tulee ko. ohjesivun mukaisesti tyhjentää myös selaimen paikallinen muisti ja jos tämäkään ei riitä, niin välimuistin tyhjennyksessä valita, että myös evästeet ja sivukohtaiset tiedot poistetaan. Alla esimerkki, miten tämä onnistuu Chromessa. 

Ennen lopullista korjausta on mahdollista testata selainta sen incognito/private-tilassa, joka ei käytä välimuistia. Alla olevassa kuvassa esimerkki, miten incognito-tilan saa avattua Chromessa.

Toinen vaihtoehto on käyttää sellaista selainta (Chrome, Firefox, Edge tai Safari) tai laitetta, jolla ei ole aiemmin käyttänyt palvelua, ja testata toimiiko palvelu sillä. Jos jompi kumpi tavoista toimii, niin tällöin tavallisesti käytössä olevasta selaimesta tulee tyhjentää välimuisti yllä olevan linkin mukaisesti.

Mistä tiedän ongelma minun vai teidän päässä?

Löydät tiedon palvelumme tilasta status-sivultamme, jonka mukaan palvelumme on ollut toiminnassa 99,88% ajasta viimeisen vuoden aikana. Jos ei oteta huomioon tekemäämme suurta järjestelmäpäivitystä, joka ei ollut katkoton, kuten normaalit päivityksemme, saadaan lukemaksi 99,97%, joka on jo erittäin hyvä lukema.

Eli tällöin, varsinkin jos ongelma kestää yhtään pidempään, ongelma on melko varmasti selainpäässä. Tällöin kannattaa myös tarkistaa käyttöliittymän (ja Quartalin) versionumerot palvelun oikeasta alanurkasta alla olevan kuvan mukaisesti.

Tätä kirjoittaessa uusin versio käyttöliittymästä on 14.0.0.13 ja Quartalista 1.0.0.11. Jos versionumerot ovat näitä pienempiä, ongelma on selaimen välimuistissa. Versionumerot ovat tärkeitä tietoja myös, jos olet yhteydessä asiakaspalveluumme asian tiimoilta.